La chasse des oursins

Lieve lezers,

Eerst en vooral mijn excuses voor mijn lange afwezigheid. Ik heb dan ook een koude, natte, donkere en weinig interessante winter achter de rug. 21 Maart, het begin van de lente, brengt dan ook veel voorspoed en hopelijk zon. Er staat veel op het programma voor de lente: bezoek van een vriend Mark, bezoek van een vriendin Anouk, bezoek van ouders en lieve zus! Daar komen dus allemaal foto’s en vertelsels over op het internet de komende weken.

Maar nu vertel ik jullie over mijn superfijne weekend! Omdat precies op donderdag 18 maar Maria Magdalena, alias de mama van jezus, Ajaccio enkele eeuwen geleden bevrijdde van de pest, en aangezien haar man, alias josef, alias de vader van jezus, besliste om dan maar vrijdag 19 maart als zijn dag op te eisen, kreeg charlotte dus twee volle dagen vrij af! Met het weekend erbij nodigde dit dus natuurlijk uit tot een excursie!

Allemaal goed en wel, plannen worden gemaakt, vriendinnen worden gecontacteerd, agenda’s worden bij elkaar gegooid. Blijkt dat niet iedereen vrijdag vrij af heeft. Allen samen dus donderdag op excursie naar Corte (universiteitsstad in het midden van het eiland, en enkel Charlotte die dapper doorreist naar de andere kant van het eiland naar Bastia!)
Eens aangekomen in Corte besloten we, ik, shani van belgische afkomst, valentina uit sardinië en David 100% Corse, de natuur in te trekken!
We wandelden door een prachtige groene vallei, die mij verdacht veel aan die van platvoet en zijn vriendjes deed denken! We zagen een kabbelend bergriviertje en vooral veel hellingen en afdalingen! s’avonds zijn we dan een feestje gaan bouwen met de studenten van corte. Gezellige avond!

’s morgens ben ik dan alleen doorgereisd naar bastia, niet wetende hoe lang ik daar precies zou blijven. Gelukkige bestaat er een site zoals couchsurfing, een site op het internet waarop mensen voorstellen om, in plaats van in een hotel, bij hen te blijven logeren en met hun vrienden kennis te maken! Dat heb ik dan ook gedaan! Ik heb zowat alle taalassistenten uit bastia leren kennen, en heb drie nachten bij een amerikaans meisje genaamd julie mogen logeren! Een enorme groot appartement, ik had zelfs mijn eigen kamer en heb een bad kunnen nemen halelujah!!
Zondag besloot de groep een excursie te doen naar Saint-Florent, de andere kant van de cape corse. Prachtig stukje natuur, zoals er wel meerdere zijn in corsica! Een van de mannen had zelfs het idee om zijn zeilboot mee te nemen om dat daar wat in de baai mee te gaan rondvaren! Spannend maar geweldig idee natuurlijk!
Ik was verantwoordelijk voor het goed functioneren van het kleine zeil van de boot, en heb een waaier van kapiteinstermen bijgeleerd! De wind in de zeilen was af en toe wel angstaanjangend en één keer kantelde de boot net niet om! Haha, maar gelukkig was de kapitein heel ervaren en zijn we veilig aan een strandje aankomen.

Eens aangekomen, kwam de rest van de groep die te voet was gekomen erbij zitten. Kampvuurtje maken en picnic gereed maken voor het middageten! Op het hoofdmenu: zeeegels? Vertaal je dat zo? “oursins” in het frans in ieder geval. Beestjes die behalve stekels maar één opening hebben, een opening die dan ineens als mond, aars, oog, geslacht en weet ik veel nog wat dient! Ieuw; en dat zou dan een dure delicatesse moeten zijn? Binnenin zitten er dan oranje slijmpjes, de geslachtsorganen als ik het goed heb begrepen, die je dan hmmm moet opeten met brood en boter! Eerst moeten ze natuurlijk wel gevangen worden, hmmm, daarbij ben ik braafjes aan de kant blijven staan om foto’s te trekken van de robisnon crusoes die het ijskoude water in gingen op jacht naar groene en rode zeeegels!
Ik heb er twee gegeten!! dat is toch flink van mij? Tis nogal slijmerig en zout, maar de smaak valt mee. De foto’s spreken voor zich… Veel plezier!

Een Reactie op “La chasse des oursins

  1. Charlotte dat ziet er weer super uit !!!
    Je geniet duidelijk van je jaartje ginder.
    Ik heb een paar weken terug toevallig zeeegeltjes zien klaar maken op tv. Het leek mij niet zo gemakkelijk…maar het is naar het schijnt een delicatesse.Ik zou het niet weten.

    Nu gaat het betere seizoen aanbreken ,geniet van al je bezoek , het gaat druk worden
    en ik lees je verslagjes wel hier.
    Dag lieve schat tot gauw ,je meter

Plaats een reactie